Zdravou výživou sa môžme účinne brániť proti vírusovým a bakteriálnym ochoreniam. Toto sú zdroje potravín, ktoré obsahujú účinné látky na posilnenie našej imunity.

 

Vitamín A je užitočným štítom, aby zabránil vírusom a baktériám preniknutiu do sliznice a poskytoval dostatočnú ochranu organizmu. Potraviny s vitamínom A: mrkva, paprika, rajčiny, špenát, batáty, vňate, marhule.

Vitamín B6 pomáha odrážať vírusové infekcie a je dôležitý na správne fungovanie bielych krviniek

■Potraviny s vitamínom B6: pistácie a iné orechy, sezam, cícer, avokádo, obilniny.

Vitamín C je veľmi dôležitý pre imunitu a mali by sme ho konzumovať každý deň a nie len vtedy, keď je  chrípková epidémia.

■Potraviny s vitamínom C: šípky, rakytník, jahody, citróny, pomaranče, biela kapusta, kvasená kapusta, brokolica.

Vitamín D má hormonálne účinky a bráni vírusom prežiť v tele. Aj keď sa už vírus dostane do bunky a človek má dostatočne množstvo vitamínu D v krvi a dostatočné množstvo dostupného vitamínu D aj v tkanivách, tak dokáže brániť vírusom množiť sa.

■Potraviny s vitamínom D: cez leto prijímame vitamín D zo slnka. Celoročne sa dá prijímať z rýb. Tuk rýb okrem vitamínu D obsahujú aj omega 3 mastné kyseliny prospešné pre organizmus. Potom je tu možnosť prijímať vitamín D z tabliet. Pozorne si prečítajte návod a dávkovanie.

Zinok bráni vstrebávaniu a množeniu vírusov v sliznici. Zinok aktivuje T-lymfocyty – typ bielych krviniek, ktoré nám pomáhajú najúčinnejšie bojovať s vírusovou infekciou.

■Zinok obsahujú tieto potraviny: strukoviny, obilniny, orechy, horká čokoláda alebo zinkové cmúlacie tablety.

Ďaľšou zložkou v strave, ktorá nás chráni proti vírusovými ochoreniami sú probiotické baktérie – probiotiká. Ak na sliznici žijú správne baktérie, tak tie baktérie medzi seba nepustia vírusy. Probiotické baktérie sa nachádzajú napríklad v gréckom jogurte. Dajte si lyžičku jogurtu a podržte ju v ústach zhruba 30 sekúnd, aby sa baktérie prilepili na sliznicu. Potom si dajte ďalšiu a môžte skonzumovať celý jogurt. Ďalších 15-20 minút by sme nemali nič vypiť ani zjesť. Probiotické baktérie obsahuje aj kvasená kapusta, ktorá okrem iného je aj bohatým zdrojom vitamínu C, čo ste si už mali možnosť prečítať vyššie. Pozor! Pokiaľ sa rozhodnete kúpiť kvasenú kapustu v supermarkete, tak si najprv pozorne prečítajte etiketu!. Výrobcovia často do kvasenej kapusty pridávajú konzervačné látky: Benzoan sodný – E211, Kyselina benzoová – E210, Oxid síričitý – E220. Ide o škodlivé éčka, ktoré vôbec nie sú prospešné pre zdravie a okrem iného aj zabíjajú probiotické baktérie v kapuste. Tiež sa vyhnite sterilizovanej kapuste (tepelná úprava), ktorá má minimum vitamínov a skoro žiadne probiokultúry.

Pitný režim je veľmi dôležitý! Vysušená sliznica je veľmi náchylná na vírusovú infekciu. Ďalej, umývanie rúk zníži riziko infekcie až o 60%! Takže hygiena rúk je naozaj veľmi dôležitá.

Zdroj: Dr. Igor Bukovský – AKV

Zdroj: Pravda.sk

Zdroj: Bratislavskenoviny.sk